Behouden en uitbouwen van kmo’s

Initiatieven

Kwalitatieve doelstellingen

Voor de voedingsindustrie is het van essentieel belang om over een voldoende dicht netwerk van kmo’s te beschikken en om een omgeving te scheppen die hun ontwikkeling bevordert. Daarnaast is het belangrijk dat er op regelmatige basis nieuwe bedrijven worden opgericht. Tenslotte moeten ook kmo’s zich kunnen ontwikkelen.

Ambities van de sector

Netto oprichting van nieuwe sterke en gezonde bedrijven.

Bijdrage en plan van aanpak van FEVIA

Rekening houden met de noden van de kmo’s in alle beslissingen

Door:

  • De aanwezigheid van de kmo’s in beslissingsorganen van FEVIA te verzekeren
  • Specifieke ontmoetingen organiseren met de kmo’s minstens één keer per jaar
  • Tweemaal per jaar een kmo-comité organiseren waar alleen bedrijven met minder dan 100 werknemers een mandaat in kunnen krijgen

Bijdrage aan de « Sustainable Development Goals »

Indicatoren

Verdeling van de bedrijven uit de voedingsindustrie volgens hun grootte

Verdeling KMO's

In 2015 stelden slechts 66 Belgische voedingsbedrijven meer dan 250 werknemers tewerk. Meer dan 93% van de bedrijven uit de Belgische voedingsindustrie stellen minder dan 50 werknemers tewerk.

Sinds 2000 neemt het aantal kleine ondernemingen (minder dan 50 werknemers) in de voedingssector gestaag af. Deze daling is in hoofdzaak te wijten aan de sluiting van kleine bakkerijen. Het aantal werkgevers in deze sector ging van 4.217 in 2000 naar 2.645 in 2016. In andere sub-sectoren zoals de chocolade, de brouwerijen, de sauzen,… neemt het aantal kmo’s echter toe.

Belang van de kmo’s in de omzet, de investeringen en de werkgelegenheid van de sector

Impotance Small Enterp NL

In vergelijking met de omzet, stelt een kmo uit de voedingsindustrie meer mensen tewerk dan een groot bedrijf.